۲۰ سینما تا پایان تابستان در استان افتتاح خواهد شد  ساخت ۱۰۰۰ سالن سینما تا شهریور ۱۴۰۴ در کشور | رشد ۱۱۳ درصدی سالن‌های سینما در خراسان رضوی ساخت پردیس سینمای «ملل» نماد وحدت فرهنگی ایران و افغانستان است پردیس سینمایی ملل در حاشیه شهر مشهد افتتاح شد | رشد ۱۱۳ درصدی ساخت سینما در خراسان رضوی + فیلم پخش ۶ سریال از شبکه آی‌فیلم + زمان پخش «سینما ملت»، برنامه سینمایی جدید تلویزیون جزئیات برگزاری کنسرت «پیمان خازنی» در روسیه واکنش وزیر فرهنگ به حواشی کنسرت علیرضا قربانی در تخت‌جمشید معرفی اعضای هیئت انتخاب بخش بین‌الملل جشنواره فیلم کوثر + اسامی گوهر خیراندیش با «قلهک» به خانه‌ها می‌آید «گل‌های کاغذی» در راه جشنواره کازان نگاهی به سریال «قطب شمال»، ساخته امین محمودی یکتا کارگردان فیلم «کویر ناآرام»: انگار فیلم فقط باید کمدی باشد تا از آن استقبال شود وزیر فرهنگ: نگاه ما در دولت سیزدهم، جزیره‌ای نبود درگذشت «رابرت تاون»؛ فیلم‌نامه‌نویس برنده اسکار لباس لغت فارسی قریب الفهم | گذری بر فارسی نوشته‌های محمدباقر مجلسی، به مناسبت سالروز پایان نگارش «حلیةالمتقین» رامبد جوان: سن‌پطرزبورگ ۲ سال آینده کلید می‌خورد «هادی و هدی» به روایت رضا فیاضی صفحه نخست روزنامه‌های کشور - چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

جایگاه سخاوت و حسن خلق در بیان امام کاظم (ع)

  • کد خبر: ۶۰۹۵۶
  • ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵
جایگاه سخاوت و حسن خلق در بیان امام کاظم (ع)
حجت الاسلام محمدرضا جواهری - عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی
خدا همیشه با چه کسی است و او همواره در پناه خداست؟ سخاوت و حسن خلق در مکتب اخلاقی اهل بیت علیهم السلام چه جایگاهی دارد؟ پاسخ این پرسش را امام کاظم علیه السلام داده و چنین فرموده اند: السَّخِی الْحَسَنُ الْخُلُقِ فِی ظالْجَنَّةَ وَ مَا بَعَثَ اللَّهُ نَبِیاً إِلَّا سَخِیاً وَ مَا زَالَ أَبِی یوصِینِی بِالسَّخَاءِ وَ حُسْنِ الْخُلُقِ حَتَّی مَضَی (الکافی، ج ۴، ص ۳۹ * تحف العقول عن آل رسول علیهم السلام، ص ۴۱۲ * مراه العقول فی شرح اخبارالرسول صلی ا... علیه و آله وسلم، ج ۱۶، ص ۱۶۸* الوافی، ج ۱۰، ص ۴۸۰ * تفصیل وسائل الشیعه الی تحصیل مسائل الشریعه، ج ۲۱، ص ۵۶۴ * بحارالانوار، ج ۷۸، ص ۳۲۴).
 
انسان سخاوتمند خوش اخلاق در پناه خداست. خداوند او را رها و ترک نمی‌کند تا او را وارد بهشت کند و خداوند هیچ پیامبری را برنینگیخت، مگر اینکه سخاوتمند بود و پدرم همیشه و پیوسته مرا به سخاوت و خوش خلقی وصیت می‌کرد تا درگذشت و به شهادت رسید.
امام کاظم علیه السلام در این گفتار اخلاقی، دو صفت زیبا و فضیلت بزرگ را نشان داده اند. براساس این گفتار، «سخاوت» و «حسن خلق» در نظام اخلاقی اسلامی، جایگاه بلند و عالی دارد. اهل بیت علیهم السلام همه در عمل، سرآمد سخاوت و حسن خلق بوده اند و پیروان خویش را نیز به این دو خصلت زیبا و ارزشمند دعوت کرده اند.


اثر سخاوت و حسن خلق

امام کاظم علیه السلام اثر سخاوت و حسن خلق را بسیار بزرگ و بی نظیر دانسته اند. جمله «فِی کنَفِ اللَّهِ لَا یتَخَلَّی اللَّهُ عَنْهُ حَتَّی یُدْخِلَهُ الْجَنَّةَ» گویای حقیقت نتیجه سخاوت و حسن خلق است. سخی خوش اخلاق در حمایت و پناه و محافظت خدا و در کنف اوست. این پشتیبانی و حمایت، کوتاه مدت و موقتی نیست، بلکه پناه و حمایت، پایدار و تا روز قیامت است. خداوند پشتیبان دائمی این فرد است و همیشه با اوست. سخاوتمند خوش اخلاق «اهل بهشت» است.
او در حفاظت و پناه الهی جای دارد تا خداوند او را به بهشت برساند و داخل آن کند، بنابراین انسان سخاوتمند خوش اخلاق از پایدارترین حمایت‌های الهی تا روز قیامت برخوردار است و خداوند او را به بهشت وارد می‌کند.


سخاوت؛ صفت همه انبیای الهی

همه انبیای الهی و امامان علیهم السلام نمونه‌های سخاوتمندی و الگو‌ها و آموزگاران بزرگ سخاوتند. امام کاظم علیه السلام در جمله «ما بعث ا... نبیاً الّا سخیاً» تلازم «نبوت» و «سخاوت» را اعلام فرموده اند. خداوند هیچ پیامبری را مبعوث نفرموده است، مگر اینکه باسخاوت بوده است. ادامه دهندگان راه انبیا باید به این وصف زیبای سخاوت و بخشندگی و جود و کرم و بزرگواری اقتصادی، آراسته شوند.


سخاوت و حسن خلق؛ وصیت امام جعفر صادق (ع)

اهل بیت علیهم السلام سخاوتمند و خوش اخلاق بوده اند و وابستگان را نیز به این دو فضیلت اخلاقی توصیه می‌کرده اند. امام کاظم علیه السلام در نقل وصیت پدر فرموده اند: «مَا زَالَ أَبِی یوصِینِی بِالسَّخَاءِ وَ حُسْنِ الْخُلُقِ حَتَّی مَضَی.» براساس این جمله، وصیت پایدار و دائمی امام جعفر صادق علیه السلام به فرزندشان، امام موسی بن جعفر علیهماالسلام، سخاوت و اخلاق پسندیده و حسن خلق بوده است. این وصیت یک بار و برای زمان خاصی نبوده است، بلکه همواره و پیوسته در طول زندگی تا شهادت، همین وصیت را به فرزند خویش کرده اند.

امام کاظم علیه السلام در این حدیث، راهکار‌های رشد و پیشرفت جامعه اسلامی را آموزش داده اند. «سخاوتمندی و انفاق و یاری محرومان و نیازمندان» و «خوش اخلاقی و خوی زیبا و گفتار خوش و رفتار خوش»، دو راهبرد عملی برای ارتقا و تعالی فرهنگی و سیاسی و اجتماعی و اقتصادی جامعه اسلامی است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->